Op 15 december 2024 gaat de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht in. Vervoerders Qbuzz (U-OV) en Syntus Utrecht voeren dan verschillende wijzigingen door in het Utrechtse OV. Het uitgangspunt is een goede bereikbaarheid van de steden én de kleinere dorpen. Het tekort aan buschauffeurs en trambestuurders blijft echter een hardnekkig probleem waardoor slechts beperkte uitbreiding van de dienstregeling kan worden doorgevoerd.
André van Schie, gedeputeerde mobiliteit: "Als provincie vinden we het belangrijk dat de hele provincie goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Grote steden moeten goed bereikbaar zijn, maar ook de kleinere dorpen. De uitbreiding van de dienstregeling van U-flex in Vijfheerenlanden, waarmee nu alle kleine kernen in de provincie van maandag tot en met vrijdag 1x per uur met het OV bediend worden, is hier een voorbeeld van. Ook bedrijventerreinen worden beter met openbaar vervoer bereikbaar. Een mooi voorbeeld is de flinke verbeterde bediening van bedrijventerrein Het Klooster in Nieuwegein. Het aanhoudende personeelstekort blijft helaas een grote uitdaging om de gewenste dienstregeling ook uitgevoerd te krijgen. We zijn hierover veelvuldig met de vervoerders in gesprek om de hinder voor de reiziger tot een minimum te beperken en de reis voorspelbaar te laten zijn."
De provincie heeft niet alleen oog voor het goed laten verlopen van de dienstregeling binnen haar provincie. Ook bij de provinciegrens wordt gekeken hoe het OV goed aansluit bij provinciegrensoverschrijdende verplaatsingen, zodat de reiziger zijn reis comfortabel kan vervolgen ook buiten de provincie.
In het voorjaar hebben de vervoerders Qbuzz (U-OV) en Syntus Utrecht voorstellen gemaakt voor het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in 2025. Deze voorstellen gingen over aanpassingen aan het lijnennet en de dienstregeling waarbij het huidige voorzieningsniveau gehandhaafd blijft en het aantal dienstregelinguren in principe gelijk blijft, het zogenaamde basispakket. Daarnaast werd een pakket opgesteld met realistische uitbreidingsvoorstellen, het pluspakket. Deze voorstellen zijn voorgelegd aan gemeenten, belangenorganisatie ROCOV en onder inwoners van de provincie en reizigers die een reizigersenquête konden invullen. Verschillende voorstellen zijn daarop aangepast. Op basis daarvan heeft het dagelijks bestuur van de provincie besloten om de plannen voor de dienstregeling 2025 definitief vast te stellen.
Het personeelstekort blijft een aanhoudend probleem waardoor de gewenste uitvoering van de dienstregeling uitdagend blijft, met name bij vervoerder Qbuzz (U-OV). Beide vervoerders doen er alles aan om rituitval te beperkten, maar helemaal voorkomen is helaas nog niet mogelijk. Wel heeft Syntus Utrecht vanaf augustus 2024 al vooruitlopend op de nieuwe dienstregeling uitbreidingen gedaan op verschillende buslijnen. Het gaat hier met name om lijnen naar Utrecht Science Park in de vroege ochtend en middag. Qbuzz (U-OV) kampt nog steeds met aanhoudend personeelstekort en hoog ziekteverzuim onder haar chauffeurs waardoor de vervoerder genoodzaakt is om tot en met december 2024 met een afgeschaalde dienstregeling te blijven rijden. Het zal een uitdaging worden om vanaf 15 december weer een volledige 100% dienstregeling te gaan rijden zoals nu is opgenomen in het vastgestelde vervoerplan.
Lees voor meer informatie en een volledig overzicht van de wijzigingen de vervoerplannen 2025 van U-OV en Syntus Utrecht, waarin ook is opgenomen de consultatienota met de uitkomsten van de reacties van reizigers, gemeenten en belangenorganisatie ROCOV.
Bekijk het vervoerplan van U-OV externe linken Syntus Utrecht.
Bron: provincie Utrecht