Amersfoort gaat van start met de plannen die zorgen voor de noodzakelijke mobiliteitstransitie. Het college heeft op 13 mei het ‘Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025-2035 Amersfoort aantrekkelijk en bereikbaar’ vastgesteld. Inclusief de wijzigingen die zijn doorgevoerd naar aanleiding van bespreking van het Mobiliteitsprogramma en de bijbehorende nieuwe parkeerregels in de gemeenteraad van 22 april 2025.
Het Omgevingsprogramma Mobiliteit kwam mede tot stand door intensieve participatie met de stad. Wethouder Mobiliteit Tyas Bijlholt benadrukt de noodzaak om in actie te komen: “Amersfoort groeit hard en we willen binnenstedelijk duizenden woningen bouwen. Om de stad ook in de toekomst bereikbaar, leefbaar en klimaatbestendig te houden, moeten we anders omgaan met mobiliteit en met de beschikbare ruimte. Dat blijf ik graag doen in samenspraak met inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Met als doel: een stad met een gezonde leefomgeving met minder uitstoot, schonere lucht, meer gebruik van fiets, deelauto of OV, betere looproutes en straten die rustiger en veiliger zijn."
Alternatieven voor privéauto
Amersfoort zet met het Omgevingsprogramma Mobiliteit vooral in op projecten die een bijdrage leveren aan de woningbouwopgave, een beter leefklimaat (meer groen, betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder), meer veiligheid en het terugdringen van het autogebruik. Zo gaat de gemeente meer ruimte geven aan voetgangers, fietsers en deelmobiliteit en wordt het openbaar vervoer verbeterd. Om inwoners te verleiden niet automatisch steeds maar de auto te pakken wil de gemeente goede alternatieven aanbieden. Zo komen er snellere busroutes, toegankelijke haltes, rijden er eind dit jaar meer bussen in en rond Amersfoort, rijdt de spitstrein weer tussen Harderwijk en Amersfoort en is er een proef gestart met gratis OV voor mensen met een laag inkomen.
Om inwoners kennis te laten maken met verschillende vormen van deelvervoer heeft de gemeente met vijf aanbieders afspraken gemaakt over speciale kortingen en probeertegoeden. Ook wordt er geïnvesteerd in betere looproutes en bredere fietspaden. Daarnaast voert Amersfoort vanaf oktober 2025 in fasen betaald parkeren in en wordt vanaf december 2025 de maximumsnelheid op meer plekken verlaagd naar 30 kilometer per uur. Wethouder Bijlholt: “Al deze maatregelen moeten gaan bijdragen aan een beter bereikbare en leefbare stad, aan meer ruimte voor woningen en minder parkeeroverlast”.
Tijdens de behandeling van het Omgevingsprogramma Mobiliteit en het parkeerbeleid in de gemeenteraad van 22 april zijn verschillende amendementen en moties aangenomen. In lijn met de wensen en bedenkingen die de raad heeft ingebracht is een aantal wijzigingen doorgevoerd in het Omgevingsprogramma Mobiliteit en de nieuwe parkeerregels:
Amersfoort gaat aan de slag met de diverse projecten uit het Omgevingsprogramma Mobiliteit. Zo wordt vanaf oktober 2025 het nieuwe parkeerbeleid in verschillende fasen uitgerold. Bewoners en ondernemers van de wijken uit de eerste fase worden hierover in juni geïnformeerd. Dan organiseert de gemeente ook meerdere buurtbijeenkomsten. Er wordt gestart met de wijken waar de parkeerproblemen het grootste zijn: Kruiskamp, een deel van Randenbroek en Vermeerkwartier, de binnenstad en De Hoef. Ongeveer een half jaar later volgt het Soesterkwartier.
Bron: gemeente Amersfoort