Kreijne pakt opnieuw podiumplaats tijdens Gamma Racing Days

Foto: Rob Blank

Toine Kreijne heeft zijn voorsprong in de strijd om de Mazda MX-5 Cup verder uitgebouwd. De Hooglandse coureur bleek opnieuw de meest constante rijder van allemaal met een tweede plaats als beste resultaat tijdens de Gamma Racing Days.

Het weekend begon niet al te best voor de mannen van Kreijne Racing. Kreijne, Jasper Bijl en Wilfred Herder gingen letterlijk kopje onder in de verregende kwalificatie. Toine gokte erop dat het droog zou worden en koos voor droogweerbanden, maar de weergoden waren hem alles behalve goedgezind. Toine: “Er ontstond langzaam maar zeker een droge lijn, dus we hebben de gok gewaagd. Maar na een halve ronde begon het alweer te regenen. Dat pakte dus niet goed uit. Jammer, maar we hebben ons meteen gefocust op de race.”

Kreijne moest vanaf de 15e plek komen in beide wedstrijden en wist dus dat het een zware opgave zou worden om de leiding in het kampioenschap vast te houden. “Na het eerste ronde reed ik al zevende. Mijn start was supergoed en ook op het rechte stuk kon ik nog een paar man pakken. Ik reed samen met András Király naar voren en uiteindelijk zijn we eerste en tweede geworden.”

De start voor de tweede wedstrijd verliep een stuk hectischer, maar het resultaat was hetzelfde: Kreijne kon zich na een paar ronden opnieuw mengen in de strijd om de podiumplaatsen. “De drie koplopers waren constant met elkaar in gevecht en daardoor kon ik me vrij snel bij dat groepje aansluiten. Uiteindelijk ontstond een kopgroep van zeven man en was het stuivertje wisselen qua posities. Ik heb uiteindelijk voor de veilige weg gekozen en finishte als vijfde, met het oog op het kampioenschap een heel goed resultaat.”

Waar Toine na de tegenvallende kwalificatie de weg omhoog snel hervonden had, bleek dat voor Jasper een stuk lastiger. In de eerste race klom hij op van P18 naar P12, maar dat kwam vooral door het grote aantal uitvallers. “Ik kwam heel slecht weg en was meteen de aansluiting kwijt. Wilfred Herder zat achter me, maar nadat ik bij hem weg kon rijden, bleef ik eigenlijk alleen over. Na de safety car-fase zat Wilfred weer achter me en hebben we er samen een mooi gevecht van gemaakt”, aldus Bijl, die dat gevecht in de laatste ronde in zijn voordeel besliste.

In race 2 leek Bijl al na één ronde klaar. Hij kwam in aanraking met Dirk Warmerdam en kreeg vervolgens ook zelf een tik. “Het was nooit mijn bedoeling om Dirk te raken, dus daarvoor wil ik hierbij nogmaals mijn excuses aanbieden. Ik dacht zelf dat ook mijn race erop zat. Ik reed terug naar de pits en stapte uit, want het achterwiel stond behoorlijk scheef. Het team heeft dat alsnog kunnen fixen, dus ik kon toch weer de baan op. Het is jammer dat het zo vroeg al fout ging, want ik zat meteen op een ronde achterstand. Snel vergeten en op naar Spa, waar we onze volgende races rijden.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen