Fietsverlichtingscampagne AAN in Utrecht van start

Foto: Provincie Utrecht

Om het gebruik van fietsverlichting onder jongeren te stimuleren, start de provincie Utrecht op 31 oktober met de campagne ‘AAN in Utrecht’. De campagne is in het bijzonder gericht op jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar, de groep die het vaakst zonder of met onvoldoende verlichting de weg op gaan. Belangrijk onderdeel van de campagne is de VR-escaperoom waarbij jongeren geconfronteerd worden met de gevaren van fietsen zonder verlichting. De mobiele VR-escaperoom trekt van november tot en met januari door de provincie en opent zijn deuren voor het eerst op 5 en 6 november bij sportpark Kampong.

In 2021 kwamen in Nederland in totaal 207 fietsers om in het verkeer. Weliswaar een daling ten opzichte van het jaar daarvoor, maar nog altijd ruim een derde van alle verkeersslachtoffers. Het niet of slecht verlichten van de fiets is een van de oorzaken waardoor fietsers betrokken raken bij verkeersongevallen. Met goede verlichting neemt het risico dat een fietser in het donker wordt aangereden met 20 procent af. Vooral jongeren maken zich schuldig aan het rijden zonder verlichting. Om hen bewust te maken van de gevaren, voert de provincie Utrecht elk jaar campagne onder de naam ‘AAN in Utrecht’.

‘Escape Box Follow the light’

Om het bewustzijn van jongeren te vergroten, draait het in de campagne ‘AAN in Utrecht’ letterlijk om het zichtbaar maken van jezelf in het donker. Dat doet de provincie onder andere met de ‘Escape Box Follow the light’. Een mobiele VR-escaperoom waar jongeren in een virtuele wereld geconfronteerd worden met de gevaren van het rijden zonder fietsverlichting. De mobiele box trekt tot en met januari 2022 door de provincie Utrecht. Op www.aaninutrecht.nl staat een overzicht van de locaties.

TikTok-challenge

Naast de mobiele VR-escaperoom vormen sociale media een belangrijk onderdeel van de campagne. Zo is in samenwerking met verschillende TikTok-creators een TikTok-challenge opgezet. Jongeren kunnen meedoen door te laten zien hoe zij hun fiets verlichten. Ze maken daarbij kans op verschillende prijzen, waaronder een Veloretti citybike. Daarnaast krijgt de campagne online aandacht door de inzet van advertenties op TikTok, Facebook, Instagram, Snapchat en Youtube. Alle online uitingen zullen terug te vinden zijn op de campagnesite www.aaninutrecht.nl.

Handhavingsacties

Naast de bewustwordingsacties wordt er gedurende de winterperiode ook extra gehandhaafd op fietsverlichting. Zo zijn er onaangekondigde acties waarbij politie het fietsverkeer controleert op het hebben van goede verlichting. Wanneer dit niet het geval is, kan gekozen worden om het licht, ter plekke, tegen vergoeding te laten maken door de bij de actie aanwezige fietsenmaker. Als dit niet mogelijk of gewenst is, volgt een boete van 60 euro. Via social media, posters in scholen en radiocommercials worden jongeren en hun ouders op de hoogte gebracht van de campagne en de handhavingsacties. Op www.aaninutrecht.nl staat alle informatie en is campagnemateriaal beschikbaar voor gebruik door derden.

Over AAN in het donker

De fietsverlichtingscampagne ‘AAN in Utrecht’ is een regionale doorvertaling van de landelijke fietsverlichtingscampagne ‘AAN in het donker’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Bron: provincie Utrecht

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen