Op zoek naar de smaak van het bier van Rembrandt in Amersfoort

Foto: Op zoek naar Smaak

Wat voor een soort bier zat er in het glas op Rembrandt’s schilderij “De verloren zoon in een herberg” uit 1635? Deze vraag is het vertrekpunt van de nieuwe documentaireserie Op zoek naar smaak. In deze serie gaan bierbrouwers, kunst- en bierhistorici, en culinaire allrounder Perry de Man (DJ, kok, De Toko Rotterdam, Falafval, 24Kitchen) niet alleen opzoek naar de smaak van het bier van Rembrandt toen, ook is te zien hoe het gelukt is om het bier op het schilderij zelf te brouwen met de smaak van nu. Dit bijzondere bier, dat de naam VROLIJK draagt, is vanaf nu verkrijgbaar bij Rock City in Amersfoort. Zij brouwden maar liefst 1200 liter om te laten proeven aan hun gasten.

Op het schilderij, geïnspireerd door het verhaal van de verloren zoon, is een jong stel te zien dat in een vrolijke bui het glas heft. Het zijn niemand minder dan Rembrandt en zijn vrouw Saskia – het schilderij wordt dan ook wel Zelfportret met Saskia genoemd. Een 17e-eeuwse selfie. Bierbrouwers en -drinkers vragen zich natuurlijk maar één ding af bij het zien van het schilderij: hoe smaakte het bier dat Rembrandt dronk?

De zoektocht

CRAFT, de branchevereniging voor onafhankelijke brouwerijen in Nederland, besloot dit uit te zoeken en maakte de documentaire Op zoek naar smaak. Mede dankzij de eeuwenlange traditie van bierbrouwen in Nederlands, is de serie een fascinerende zoektocht naar oude receptuur én hedendaagse smaak. Met een flinke dosis humor neemt Perry de Man de kijker mee in een wervelende mix van boeiende geschiedenis en moderne brouwerskunde. Bijgestaan door bierbrouwers, kunst- en bierhistorici. De reeks van vier korte films laat zien hoe brouwers van nu erin zijn geslaagd om het bier van Rembrandt te vertalen naar een eigentijds bier.

Rock City brouwt VROLIJK

Enthousiast geworden door de zoektocht, de receptuur en het uiteindelijke resultaat, besloot Koen Overeem van brouwerij Rock City dit bier ook in de eigen brouwerij te gaan maken: “Wel met een eigen twist, een imperial versie van 8%  – Rock City Style”

Het bier is licht van kleur, heeft rond de acht procent alcohol, is tamelijk droog van smaak en heeft door het gebruik van een vleugje rookmout en kruiden als steranijs en koriander een uniek, doordrinkbaar karakter. Het bier wordt onder de naam VROLIJK gemaakt en geschonken.

Documentaire Op zoek naar Smaak

Nederland kent een eeuwenlange traditie van bierbrouwen. Door middel van de nieuwe documentaire-reeks laat CRAFT zien hoe de brouwerijen in onze tijd het bierlandschap op professionele manier kleur, geur en smaak geven. De documentaire Op zoek naar smaak vertelt het verhaal over de zoektocht naar het bier dat Rembrandt dronk. Met een flinke dosis humor neemt Perry de Man de kijker mee in een wervelende mix van boeiende geschiedenis en moderne brouwerskunde. Bijgestaan door bierbrouwers, kunst- en bierhistorici. In vier korte films is te zien hoe brouwers van nu erin zijn geslaagd om het bier van Rembrandt te vertalen naar een eigentijds bier.

VROLIJK is vanaf nu tijdelijk te bestellen bij Rock City in Amersfoort. Op is op! De eerste twee afleveringen van de documentaire Op zoek naar Smaak zijn te bekijken via Youtube Bezoek de website craftbrouwers.nl/smaak voor meer informatie en de verkrijgbaarheid van VROLIJK.

Reacties

Cookieinstellingen