Amersfoorter genomineerd voor Geschiedenisleraar 2017

Foto: Rijksmuseum/youtube

Wie mag zich de beste Geschiedenisleraar van het jaar noemen? Drie docenten afkomstig uit Hoogezand, Sassenheim en Amersfoort zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar 2017.

De verkiezing

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar dit jaar voor de vierde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief (sinds 2015). Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen vijftien docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van vijf docenten waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen.

De genomineerden zijn:

  • Michiel Broekema, docent aan het Dr. Aletta Jacobs College, Hoogezand
  • Tom de Kruif, docent aan het Rijnlands Lyceum, Sassenheim
  • Helene Kroon, docent aan het Van Lodenstein College, Amersfoort

Juryvoorzitter Martine Gosselink: “Geschiedenis leeft. De relevantie van het vak wordt door een ieder onderstreept. Een goede geschiedenisleraar weet feitelijke kennis te combineren met een persoonlijk verhaal, nuances en een breed perspectief. Zo wordt de toekomstige generatie aan het denken gezet. En dat doen deze drie docenten als geen ander.”

Prijsuitreiking tijdens de Nacht van de Geschiedenis

De winnaar wordt bekendgemaakt op zaterdag 28 oktober, voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum in het bijzijn van de leerlingen van de genomineerden.

Achtergrond

Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum en het Nationaal Archief als cultureel-historische instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. Vandaar hun gezamenlijk initiatief tot de verkiezing.

Bron: Rijksmuseum

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen