
Met koud vuurwerk midden in de Foyer, is Meander Medisch Centrum vandaag succesvol live gegaan met het nieuwe elektronisch patiëntendossier (EPD) HiX. Met dit EPD komen er nieuwe mogelijkheden voor patiënten om bijvoorbeeld via het patiëntenportaal gemakkelijker afspraken in te plannen of herhaalrecepten op te vragen. Patiënten krijgen meer regie over hun zorg en kunnen laagdrempeliger communiceren met hun zorgverleners.
In aanwezigheid van zo’n 500 medewerkers werd het startsignaal gegeven door bestuurder Dietrich van Gorsel en collega’s uit de projectgroep HiX. Door de overgang naar het nieuwe systeem was Meander ruim twee dagen beperkt open en moest het ziekenhuis een beroep doen op omliggende ziekenhuizen. Gelukkig is alles goed verlopen. Patiënten kunnen vanaf vrijdagmiddag weer in Amersfoort terecht.
Na alle voorbereidingen die wel zo’n jaar in beslag namen, zijn medewerkers en ook het bestuur van Meander blij dat er nu in het nieuwe systeem gewerkt kan worden. Het systeem brengt nieuwe mogelijkheden voor patiënten die meer regie krijgen op hun zorg en laagdrempelig kunnen communiceren. Meander kan met het nieuwe systeem de zorg nog beter organiseren, waardoor het klaar is voor de toekomst, ook nu de vraag naar zorg steeds meer toeneemt.
Bovendien worden medische gegevens eenvoudiger gedeeld met andere zorgverleners, tenminste als patiënten hiervoor toestemming hebben gegeven. Op deze manier hoeft een patiënt niet elke keer opnieuw hetzelfde verhaal te vertellen.
Tegelijkertijd met het nieuwe EPD, introduceert Meander een aantal andere digitale hulpmiddelen, waar patiënt én hulpverlener baat bij hebben. Via de nieuwe BeterDichtbij app kan de patiënt laagdrempelig in contact komen met de zorgverlener en via Indiveo krijgt hij of zij begrijpelijke en duidelijke voorlichting over een onderzoek of behandeling. Voor patiënten die wat hulp kunnen gebruiken bij de digitale middelen is er een landelijke Helpdesk Digitale Zorg.