Schiphol barst uit zijn voegen. Daarom wil het kabinet een vierde aanvliegroute realiseren. Gevolg: flinke toename van overlast voor de provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland.
Met het realiseren van deze vierde aanvliegroute kan Schiphol doorgroeien. Een toename van de luchtvaart betekent echter geluidsoverlast door laag overvliegende vliegtuigen en toename van vervuilende stoffen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een vierde aanvliegroute richting Schiphol bedacht over de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland. Het idee is dat de vluchten zich concentreren op een nog te bepalen denkbeeldig punt in de lucht op zo'n 55-65-70 km afstand van Schiphol. De zogenaamde vierde fix. Op dat punt vliegen ze op ca. 2100-2300-3000 meter hoogte. Vanaf 45 km afstand wordt vanaf 1800 meter hoogte continu gedaald in een treintje richting Schiphol. Dit laatste deel wordt de vierde buis of goot genoemd.
De stichting Stop4deroute vind dit een verkeerde ontwikkeling. De groei van Schiphol heeft veel nadelige gevolgen voor inwoners, lokale economie, natuur, milieu en klimaat en wil dat deze nadelen juist boven de groeiambities van Schiphol worden gesteld. Daarvoor is een petitie gestart die al bijna 75.000 keer is ondertekend.
Op 4 september wordt in Amersfoort een informatiebijeenkomst georganiseerd. Diverse sprekers, waaronder wethouder Johnas van Lammeren en statenlid David Oudewesselink, vertellen over de plannen en gevolgen van de vierde aanvliegroute en de huidige vliegtuigoverlast.
Start: 19.30-21.30 uur - inloop vanaf 19.00 uur
Locatie: Raadzaal Stadhuis, Stadhuisplein 1 Amersfoort