Bijna helft Utrechtse gemeenten staat elektrische auto opladen over de stoep toe

13 mei , 14:11 Nieuws
vhusvplfufiucvxpslwcg7lejubjmflkehucjv8h
Zonneplan

Het hebben van een eigen oprit is van grote invloed op de bereidheid van Nederlanders om elektrisch te gaan rijden. Zij kunnen dan immers met een eigen laadpaal goedkoop opladen, bijvoorbeeld met de stroom van hun eigen zonnepanelen. Een alternatief hiervoor is een laadkabel over de stoep, wanneer de auto voor de deur geparkeerd wordt. Uit een inventarisatie van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat twaalf van de 26 Utrechtse gemeenten dit toestaan. Dat is meer dan in veel andere provincies.

Opladen over de stoep kan met behulp van een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. Dat laatste mogelijkheid is in geen enkele Utrechtse gemeente toegestaan. Het gebruikmaken van zogeheten kabelgoottegels daarentegen, waarbij de laadkabel verzonken is in de stoep, mag wel in negen gemeenten, waaronder Houten, Leusden en Zeist. De gemeenten Amersfoort, Lopik, Nieuwegein en Wijk bij Duurstede hebben dan weer geen probleem met een kabelmat over de stoep. Laatstgenoemde gemeente faciliteert daarnaast overigens ook de kabelgoottegels.

Inwoners Utrechtse Heuvelrug hebben vaakst eigen laadpaal

Makkelijker nog dan over de stoep opladen, is het opladen op eigen terrein. Daarvoor is dan weer een eigen oprit vereist en dat is vooral buiten de grote steden relatief vaak het geval.

In Utrecht zijn het met name inwoners van Utrechtse Heuvelrug die veel van een eigen laadfaciliteit gebruikmaken. Een op de vijf woningen hier beschikt over een privé-laadpaal. Maar ook gemeenten als Lopik, Eemnes, Bunnik en De Bilt scoren ruim boven het landelijk gemiddelde van acht procent. Utrecht en Nieuwegein - waar men logischerwijs minder vaak over een eigen oprit beschikt - zitten hier juist ruim onder.

Thuisladen bespaart minimaal 580 euro 

Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk. Met 18.200 kilometer per jaar en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan de ‘straatlaadpaal’ 1530 euro per jaar. Dat is uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh, wat in de praktijk weer sterk verschilt per locatie en zelfs afhangt van welke laadpas je gebruikt.

Thuisladen daarentegen is veelal aanzienlijk voordeliger. Zo bedraagt het gemiddelde tarief met een vast of variabel contract momenteel 28 cent, wat leidt tot een kostenpost van 952 euro. EV-rijders die gebruikmaken van een dynamisch contract, betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent. Zij zouden per jaar dus 748 euro kwijt zijn geweest aan het opladen van hun elektrische auto. Vrijwel alle thuisladende elektrische rijders hebben bovendien zonnepanelen en kunnen een groot deel van het jaar dus zelfs gratis laden.