Deze week viert Amersfoort haar 766e verjaardag en dat gebeurt met een bijzondere actie die bijblijft. Veertig inwoners kregen een tatoeage van een Amersfoorts icoon, gezet door Joep Servais, Ashana Marlissa en andere artiesten van Koestraat Tattoo. Voor slechts €7,66 dragen de deelnemers hun liefde voor de stad voortaan letterlijk onder de huid. De actie is onderdeel van de Wij Amersfoort campagne van Citymarketing Amersfoort en leverde meer dan 1500 aanmeldingen op.
De tattoosessies vinden plaats in het hart van de stad, waar de winnaars één voor één binnenstromen om hun favoriete icoon te vereeuwigen – van de toren tot de plattegrond. Joep Servais: “Het meest uitdagende icoon om te plaatsen is de Koppelpoort, deze wordt vandaag het meest gezet.’’
Naast de populaire Koppelpoort en Onze Lieve Vrouwetoren, komen er ook andere iconen voorbij, zoals De Nieuwe Stad, het kunstwerk ‘Vis in boom’ en Sofie, het meisje in de stoplichten. Ropp van Toren ging voor die laatste: “Ik vind het verhaal achter Sofietje heel mooi. Ze hebben in Amersfoort als eerste stad van Nederland het mannetje in de stoplichten vervangen door Sofietje. Inmiddels hebben meerdere steden dit gedaan. Ik zet haar op mijn linkerscheenbeen, mijn beste voet voor met Sofietje!”
Anneke van Immerzeel koos voor een klassieker. “Dit is de eerste tattoo die ik zet in bijna 70 jaar. Ik heb voor de toren gekozen, want voor mij is dit hét symbool van Amersfoort. Als ik op vakantie ga neem ik altijd een miniatuur van de toren mee in mijn koffer. Dan zet ik hem daar op de foto voor bijvoorbeeld een lokale kerk. Dat hoeft voortaan niet meer, want nu draag ik de toren altijd bij me.” Benieuwd naar meer verhalen? Die vind je op wijamersfoort.nl.
De tattoos die vandaag zijn gezet, zijn ontworpen door Studio ddo: een serie minimalistische illustraties van herkenbare Amersfoortse symbolen. Voor wie geen tattoo durfde, maar wel fan is: de iconen zijn ook te vinden op stickervellen, sjaals en zeefdrukken verkrijgbaar bij de Green Outlet aan de Grote Haag 125.De actie maakt deel uit van de campagne Wij Amersfoort – een initiatief voor Amersfoorters, gericht op het vieren van lokale trots, verhalen en verbondenheid.