Boek ‘Amersfoort festivalstad’ biedt troost in festivalloze zomer

Foto: Amersfoort.nieuws.nl

Nu het Coronavirus ervoor gezorgd heeft dat er deze zomer geen festivals gehouden kunnen worden, is er voor de festivalliefhebber gelukkig toch nog wat te genietenop 13 mei verscheen het boek ‘Amersfoort festivalstad’, waarvan Riekje Hoffman de initiatiefneemster is. Zij verzamelde een team van schrijvers en fotografen om zich heen, en legde contact met uitgeverij Nabij Producties om het boek te realiseren.

Na jaren van voorbereiding – en tegenslagen – kwam het boek begin dit jaar in een stroomversnelling, met als resultaat dat het nu eindelijk verschijnt. ‘Ik maakte een sprongetje van blijdschap toen ik hoorde dat het boek er bijna was,’ vertelt Riekje. Riekje heeft, samen met haar man Leejo van Putten, heel veel betekend voor de groei van het festivalleven in Amersfoort. Als pioniers van het Poppenfestival brachten ze het theater naar de straten. Dit soort eerste stappen bleken baanbrekend te zijn en heel bepalend voor de ontwikkeling die Amersfoort doormaakte de afgelopen 50 jaar.

Leejo overleed op 7 juni 2018, en het was voor Riekje daarom des te belangrijker dat dit boek er kwam. ‘Maar het is absoluut niet alleen een hommage aan hem,’ benadrukt Riekje. ‘Het boek is juist een eerbetoon aan àl de mensen die de festivals mogelijk maken.’

Dat er bij het organiseren van welk festival ook, heel veel komt kijken, en dat er heel veel handen uit de mouwen gestoken moeten worden, komt in het boek uitgebreid aan de orde. Maar wat vooral van elke bladzijde afspat, is het plezier dat iedereen beleeft bij het voorbereiden, het neerzetten en natuurlijk ook bij het bezoeken van de festivals. Talloze vrijwilligers geven een uniek kijkje in de wereld achter de schermen.

Dat juist Amersfoort zo’n rijk festivalklimaat heeft gekregen, heeft te maken met verschillende factoren. Zo ontstonden de eerste initiatieven bij de studenten van Middeloo en de Akademie voor Beeldende Vorming in de jaren zeventig. Beide opleidingen zijn uit Amersfoort verdwenen, maar de geest die in die jaren werd losgelaten, ging niet meer terug in de fles. Ook speelde een rol dat er in Amersfoort plekken waren waar je als jongere gewoon lekker je gang kon gaan. Meters maken, onderuitgaan en weer opkrabbelen, contacten leggen; in Amersfoort kon en kan het – denk aan Per Expressie. Het is voor het ontwikkelen van een bruisend festivalklimaat van onschatbare waarde geweest, en zal ook in de toekomst van cruciaal belang zijn.

Onder zowel de mensen van het eerste uur als de jongeren die in de 21e eeuw aan het roer staan van de festivals in de stad is er een wonderlijke sfeer van herkenning en blijmoedigheid, van kansen die er liggen en die worden opgepakt. Op verschillende terreinen hebben de pioniers van het straattheater in de stad geschiedenis geschreven. Die cultuur is zo diepgeworteld dat hedendaagse festivals nog altijd voort kunnen bouwen op dat wat ooit voor elkaar is gekregen. ‘Genoeg redenen dus om de geschiedenis van Amersfoort als festivalstad vast te leggen,’ vindt Riekje. ‘Wat al die festivals uit heden en verleden gemeen hebben is het ongedwongen en plezierige karakter van die typische ‘eigen wijze’ Amersfoortse cultuur. Creativiteit, theater, film, zang, dans, food, humor en verrassing, elk jaar weer! De ooggetuigenverslagen die we hebben mogen optekenen van publiek, organisatoren, sponsors en beleidsmakers vertellen het volledige verhaal. Het verhaal van Amersfoort.’

‘Amersfoort festivalstad’ is verschenen bij Nabij Producties, ISBN 9789492055699. Prijs 24,95 euro, uiteraard te koop bij de boekhandels in Amersfoort.

Reacties