Nóg een Van Wittel naar Amersfoort!

Caspar van Wittel, The Bacino di San Marco, Venice, looking west towards the mouth of the Grand Canal, oil on canvas, 56,8 x 109,2 cm, courtesy Richard Green Gallery
Foto: Kunsthal KAdE

We naderen het einde van het prachtige retrospectief over Caspar van Wittel in Kunsthal KAdE, dat op 5 mei afloopt. Dankzij galerie Richard Green in Londen kan er in de laatste weken nog een bijzondere extra bruikleen getoond worden: een Venetiaanse veduta van Van Wittel met een gezicht op het Bacino San Marco met de entree van de Canal Grande, de Santa Maria Della Salute en het Piazzetta San Marco. Kunsthal KAdE toont dit schilderij in het kabinet met zijn ‘navolgers’: tussen Canaletto en Bellotto.

Caspar van Wittel was midden jaren negentig van de zeventiende eeuw in Venetië en schetste daar met name in dit gebied: het waterbasin rond San Marco en de entree van de Canal Grande. In de tentoonstelling zijn vijf grote tekeningen uit de collectie van de Biblioteca Nazionale in Rome met deze composities te zien.

Het waren onder meer deze ‘gezichten’ die veertig tot vijftig jaar later kunstenaars als Canaletto, Bellotto en Guardi inspireerden. In de expositie zijn ze allemaal met dit specifieke zicht op de Canal Grande vertegenwoordigd. Nu nog duidelijker in dialoog met de Nederlandse voorloper.

In de ‘Venetië-zaal’ van de tentoonstelling zijn daarnaast de foto’s te zien die Hans Wilschut afgelopen najaar maakte in de lagunestad op basis van de composities van Van Wittel, waaronder dit zicht op de Salute en de Canal Grande.

In dezelfde zaal een andere versie van hetzelfde gezicht uit de collectie van Petworth House. Dit schilderij werd midden achttiende eeuw gekocht door Matthew Brettingham Jr, de zoon van de architect van Holkham Hall, de zetel van Thomas Coke, Earl of Leicester, die begin achttiende eeuw op zijn Grand Tour elf werken van Caspar van Wittel kocht in Rome. Brettingham was in opdracht van Coke in Rome en de Lord beïnvloedde zo met zijn ‘smaak’ Charles Wyndham, die Petworth House in 1750 erfde. In de tentoonstelling is een speciale sectie gemaakt over Thomas Coke en Holkham Hall. Coke zelf kocht via Brettingham Jr onder meer een gouache met een zicht op de Salute, dat ook in de tentoonstelling hangt.

Reacties