Hans Wilschut voert bijzondere foto-opdracht uit

Hans Wilschut op het dak van de stuurhut van de veerpont tussen Tranchetto en Lido in Venetië
Hans Wilschut op het dak van de stuurhut van de veerpont tussen Tranchetto en Lido in Venetië
Foto:

Het kostte weken aan voorbereiding, er werd overlegd met de marine in Napels, de veiligheidsdiensten in Rome en de ACTV in Venetië, het bedrijf dat de vaporetto’s beheert, maar vanaf deze week werkt de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut aan een bijzondere foto-opdracht in Italië: het in het ‘nu’ vastleggen van stadsgezichten in Rome, Napels en Venetië waarmee Caspar van Wittel tussen 1674 en 1736 wereldfaam verwierf.

Hans Wilschut voert de opdracht uit in het kader van de tentoonstelling MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht, van 26 januari t/m 5 mei 2019 te zien in Kunsthal KAdE.

‘’De keuze voor Hans Wilschut was een logische. In de afgelopen vijftien jaar heeft hij een groot oeuvre opgebouwd met fotografische ‘vedutes’ geschoten over de hele wereld, waarin hij op een indringende manier de realiteit van de stad weergeeft. Zo straight als het maar mogelijk is. Hij zit de stad op de huid. Vaak van hoogte, een perspectief dat ook veel werk van Caspar van Wittel kenmerkt.’’ (Robbert Roos, directeur Kunsthal KAdE)

Naast zijn kenmerkende perspectief is Van Wittel bekend om zijn precisie in de weergave van de architectuur, zijn verbeelding van de ‘nieuwe’ stad en zijn aandacht voor de figuren die zijn straatscènes bevolken. Eigenschappen die Hans Wilschut ook noemt wanneer hij praat over zijn werk: ‘’Met mijn fotowerken richt ik mij op de stad als architectonische en sociale ruimte en het spanningsveld daartussen. Ik behandel daarbinnen thema’s als globalisering, migratie, urbanisatie en wereldeconomie. Ik leg het vluchtige leven vast door niet de acteurs in dat grote toneelstuk te fotograferen, maar het decor.” (Hans Wilschut).

Een hedendaags perspectief
Door de nauwgezetheid van het werk van Caspar van Wittel is een deel van de gebouwen nog hetzelfde als ‘toen’. Andere situaties zijn vrijwel volledig anders. De entree van de Canal Grande in Venetië – met de majestueuze Salute-kerk op de linkeroever – is nauwelijks veranderd ten opzichte van eeuwen terug, maar locaties in Rome en Napels zijn flink op de schop gegaan in de tussenliggende tijd. In de schilderijen van Van Wittel ligt het Colosseum op een landerige vlakte. Tegenwoordig is het omzoomd door toeristische activiteit. De overeenkomsten en verschillen maken het interessant om toen en nu te vergelijken. In de tentoonstelling worden de foto’s van Wilschut tussen de schilderijen van Van Wittel gehangen, als eigentijdse vedute-stukken.

MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht
Caspar Adriaensz. van Wittel (1652-1736), ofwel Gaspare Vanvitelli, werd geroemd en geëerd in zijn tweede vaderland Italië. Hij schilderde in de zeventiende en achttiende eeuw Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details. Hij beïnvloedde beroemde Italiaanse stadsgezichtschilders als Canaletto en Bellotto. Hij werd geboren in Amersfoort, verhuisde in 1674 naar Italië, verwierf daar naam en faam en keerde niet meer terug naar Nederland. Tegenwoordig bevindt het overgrote deel van zijn oeuvre zich in Italiaanse, Engelse en Spaanse collecties. In Nederland bevinden zich slechts enkele tekeningen en één gouache: ‘Gezicht op Amersfoort’ in Museum Flehite. Met de tentoonstelling MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht erenMuseumFlehite en Kunsthal KAdE van 26 januari t/m 5 mei deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief. Lees hier meer over de tentoonstelling.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen