Collectie Museum Flehite tijdelijk naar depot

Gezicht op Amersfoort van Matthias Withoos wordt als laatste van de muur gehaald voor transport naar het depot
Gezicht op Amersfoort van Matthias Withoos wordt als laatste van de muur gehaald voor transport naar het depot
Foto: Flehite

Bij Museum Flehite is vandaag, als laatste object uit de collectie, Gezicht op Amersfoort van Matthias Withoos ingepakt voor transport naar het depot. Daarmee is het museum leeg en klaar voor de renovatie aan gevels en dak. De locatie aan de Westsingel zal tot het einde van het jaar gesloten zijn voor publiek. Bezoekers kunnen voor de tentoonstellingen van Flehite het komende half jaar terecht in het Rietveldpaviljoen aan de Zonnehof 8 in Amersfoort.

In het Rietveldpaviljoen aan de Zonnehof heeft Museum Flehite recent de tentoonstelling Armando tot Mondriaan tot Woltergeopend. Zowel Armando, Mondriaan als Wolter brachten hun jeugd door in de stad. Hendrik Jan Wolter (1873-1952) liet rond 1900 van zich spreken met imposante impressies van de Amersfoortse binnenstad. Een aantal van deze stadstaferelen zijn in bezit van Museum Flehite en nu te zien in het Rietveldpaviljoen. Op zijn latere reizen naar o.a. Frankrijk en Italië, maakte Wolter veel landschappen waarin water en de reflectie van licht op het water, terugkerende elementen zijn. Ook hiervan wordt een selectie getoond.
Piet Mondriaan (1872-1944) woonde tot zijn achtste jaar aan de Kortegracht in Amersfoort. Van Mondriaan worden enkele werken getoond uit het begin van zijn loopbaan, toen hij nog figuratief werkte.
Multitalent Armando (1929) bracht niet alleen zijn jeugd door in Amersfoort, maar was ook jarenlang verbonden aan de stad door het Armando Museum. Zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog rond Kamp Amersfoort vormen een belangrijk thema in zijn werk.
De tentoonstelling is merendeels samengesteld uit de eigen collectie van het museum. Naast Armando, Mondriaan en Wolter omvat de tentoonstelling werken van onder anderen Engelbert L’hoëst, Jakob Nieweg en Albert Fiks. Ook zij hebben in Amersfoort gewoond.

Over het Rietveldpaviljoen

Het uit 1959 daterende Rietveldpaviljoen in Amersfoort is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld (1888-1964), evenals Piet Mondriaan een invloedrijk lid van kunststroming De Stijl. Tijdens hun leven hebben zij elkaar nooit ontmoet, maar in deze tentoonstelling zijn ze alsnog bij elkaar gebracht.

Het Rietveldpaviljoen werd ontworpen als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort. Het is een fraai voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Het was destijds de eerste moderne kunsthal van Nederland. Het komende halfjaar is Museum Flehite er te gast met twee tentoonstellingen. De museumcollectie is daarmee in een totaal andere ambiance te zien. Een mooie gelegenheid voor een hernieuwde kennismaking met de topstukken daaruit.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen