Jumbo waarschuwt voor phishing

Foto: Jumbo

Jumbo waarschuwt op haar website voor nepacties, die niet afkomstig zijn van Jumbo zelf. Deze phishingacties kunnen schadelijk zijn voor de computer of telefoon.

Via social media, e-mail en whatsapp zijn er (win)acties in de omloop die niet afkomstig zijn van Jumbo. Al kan het soms lijken dat ze wel door Jumbo verzonden zijn. In de berichten worden vaak Jumbo waardebonnen ter waarde van €100, €250 of €500 of gratis krasloten aangeboden. Trap hier niet in, het gaat om oplichterij, aldus Jumbo.

Phishing

Via de acties proberen de daders door phishing persoonlijke gegevens te verzamelen en mogelijk je computer te infecteren. Ook kan de comupter volledig geblokkeerd worden, waarna pas na betaling van een geldbedrag de computer wordt vrijgegeven of je krijgt een duur SMS-abonnement aangesmeerd bij het invullen van je 06-nummer.

Waar kun je op letten?

  • Winacties van Jumbo op Facebook zijn altijd gekoppeld aan de Jumbo Facebookpagina www.facebook.com/jumbosupermarkten of worden rechtstreeks doorgelinkt naar een webpagina van jumbo.com.
  • De website van Jumbo is te herkennen aan de url, deze begint altijd met www.jumbo.com of met hallo.jumbo.com, dus bijvoorbeeld www.jumbo.com/aanbiedingen of hallo.jumbo.com/klantenservice
  • Als je in de mail met de muis over de link gaat kijk dan goed naar de webpagina waar naar verwezen wordt. Bij Jumbo is dit: service.jumbo.com. Klik nooit zomaar op een link in de mail, WhatsApp of sms
  • Jumbo gebruikt geen WhatsApp of sms voor winacties
  • Nepacties bevatten vaak schrijf-, of stijlfouten.

Ontvang je een nepactie? Verwijder deze dan direct. Ga niet in op aanbiedingen.

Wat je kunt doen:

  • Heb je een e-mail ontvangen die je niet vertrouwt? Meld dit dan via de algemene fraudehelpdesk. Meer informatie vind je op fraudehelpdesk.nl
  • Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over Phishing en het melden van cybercrime.
  • Heb je een bericht ontvangen dat niet afkomstig is van Jumbo, maar waarin Jumbo wel als afzender wordt genoemd? Dan kun je dit melden via de Jumbo Klantenservice. Geef hierbij aan wie de afzender van de mail is en wat de inhoud van het bericht is.

Bron: Jumbo

Reacties