Museum Flehite en Kunsthal KAdE in top drie Turing Toekenning 2017

Caspar van Wittel, Venice Canal Grande met Santa Maria della Salute, 73 x 124,5 cm, Collection Colonna
Foto: Collectie Colonna

Op woensdag 1 november werd de Turing Toekenning 2017 uitgereikt voor het meest uitzonderlijke tentoonstellingsconcept voor de periode 2018-2020. Maar liefst 31 musea dongen mee voor de prijs, waarvan 19 voor grote musea (500.000 euro) en 12 voor kleine tot middelgrote musea (150.000 euro).

Museum Flehite en Kunsthal KAdE verdienden een eervolle plek in de top drie in de categorie kleinere en middelgrote musea met het tentoonstellingsplan voor Caspar van Wittel ‘De ontdekking van een Hollands meester in Italië’ .

Van Piet Mondriaan is algemeen bekend dat hij in Amersfoort is geboren. Veel minder mensen weten dat Amersfoort nog een tweede bekende kunstenaar heeft voortgebracht: Caspar van Wittel (1653-1736). Hij was in Italië een gevierd kunstenaar, maar bleef in eigen land onbekend. De gezamenlijke musea in zijn geboortestad Amersfoort, Museum Flehite en Kunsthal KAdE, nemen enthousiast de taak op zich om Caspar van Wittel ook in Nederland de bekendheid te verschaffen die zijn indrukwekkende, hoogwaardige oeuvre rechtvaardigt.

In het voorjaar van 2019 zullen in Kunsthal KAdE in Amersfoort circa 40 schilderijen en 15 tekeningen van Van Wittel worden geëxposeerd, tezamen met schilderijen van Nederlandse voorlopers en Italiaanse navolgers. Parallel is een tentoonstelling te zien in Museum Flehite met werk van hedendaagse Nederlandse vedutisten, fotografen, schilders en tekenaars.

Uit het juryrapport:
“Kunsthal KAdE en Museum Flehite komen met een knap voorstel om samen een overzicht te geven van de relatief onbekende Hollandse meester Casper van Wittel, die rond zijn 20e naar Rome afreisde en daar vanaf 1675 furore maakte onder de naam Gaspare Vanvitelli. Van Wittel is volgens sommigen de grondlegger van het vedutisme. Waar Italianen in die tijd hun stadsgezichten opleukten met een cupido-feestje of een Fellini-waardig bacchanaal, toonde Van Wittel Venetië zoals het “was”, of nou ja, in elk geval zonder sprookjeswezens. Een nuchtere Nederlander in Italië, zeg maar. Er wordt mooi, bijzonder, zelden-tot-nooit gezien werk naar Amersfoort gehaald – Wittel’s geboorteplaats – voor de allereerste overzichtstentoonstelling over deze 17e-eeuwse schilder. Een tentoonstelling die zowel de Nederlandse context toont waarin hij tot wasdom kwam, als de invloed die hij had op beroemde vedutisten als Canaletto en Bellotto.”

Reacties