Het buitenland ontdekt het Rietveldpaviljoen in Amersfoort!

Foto: FASadE

Twee weken na de drukbezochte opening van de tentoonstelling ‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig’ – op vrijdag 15 september jl. blijkt de interesse in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort groot, zowel vanuit het binnen- als vanuit het buitenland.

Organisator van de tentoonstelling, FASadE, forum voor Architectuur en Stedenbouw in Amersfoort, constateert met plezier dat de inspanningen om het vermaarde tentoonstellingspaviljoen van Gerrit Rietveld uit 1959 een welverdiende herwaardering te geven, goed lijkt te slagen.

Het Rietveldpaviljoen gold bij de realisatie als vernieuwend en iconisch gebouw, dat nationaal en internationaal belangstelling trok – in 1959 was het de eerste kunsthal van Nederland.

De focus van de tentoonstelling ‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.’ ligt op de turbulente, naoorlogse jaren vijftig van de vorige eeuw. In haar vormgeving benadrukt de tentoonstelling de ijzersterke, ruimtelijke karakteristieken van het paviljoen.
‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.’ sluit aan op het landelijke themajaar Mondriaan to Dutch design.

Cruciale jaren vijftig

Voor Gerrit Rietveld zijn de jaren vijftig cruciaal. Na een moeilijke periode met slechts weinig opdrachten, krijgt Rietveld vanaf 1951 te maken met een herwaardering en hernieuwde nationale en internationale betekenis. De kentering volgt op de opdracht die Rietveld ontvangt om mee te werken aan een retrospectieve tentoonstelling over de kunststroming De Stijl in het Stedelijk in Amsterdam.

De tentoonstelling maakt grote indruk en reist door naar Venetië en New York. Als gevolg van deze nationale en internationale herwaardering voor Gerrit Rietveld als architect en vormgever komen vanaf dat moment talloze publieke opdrachten uit binnen- en buitenland op hem af.

Tentoonstelling ‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.’

Te zien t/m 8 januari 2018

Reacties