‘Amersfoort meest fotogenieke stad van Nederland’

Foto: Stichting Citymarketing Regio Amersfoort

Amersfoort nationaal en internationaal onder toeristen positioneren als meest fotogenieke stad van Nederland. Dat is het plan van Stichting Citymarketing Regio Amersfoort.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, luidt het gezegde. “Helemaal als je de grens overgaat met de promotie van je stad en regio. Dan kun je het wel in tekst uitleggen, maar een beeld overtuigt veel sneller”, aldus citymarketeer Dennis Sille. Doel van het plan is om nog meer mensen te inspireren om een bezoek aan Amersfoort te brengen. Samenwerking met inwoners en ondernemers blijft ook in dit plan een speerpunt van de stadspromotors.

“Ik constateerde dat ik Amersfoort zelfs mooier vind dan Utrecht”, een uitspraak van Marte van de populaire blog Moderne Hippies. Bloggers, fotografen en toeristen struikelen over elkaar heen om net dát ene mooie shot van de Koppelpoort, Monnikendam of de Onze Lievevrouwetoren te maken. Al een paar jaar valt het op dat Amersfoort enorm in trek is bij bloggers, op social media en (inter)nationale websites. Foto’s van Amersfoort halen regelmatig meer dan 5.000 likes op Instagram, met uitschieters naar 30.000. Op Facebook.com/Amersfoort worden de foto’s van ‘Amersfoort, wat ben je mooi’ gemiddeld genomen door meer dan 100.000 mensen bekeken, duizelingwekkende aantallen. Amersfoort staat op Instagram zelfs al tussen wereldsteden als New York, Parijs, Londen en San Francisco met een foto van de Leusdense fotograaf Albert Dros. Omdat de stad zo fotogeniek is en populair op social media, lanceerde Citymarketing Amersfoort deze week een fotoroute langs de meest bekende hotspots.

Historie van Amersfoort
De grootste schat van Amersfoort is haar historie. In de meer dan 650 monumenten, straatjes en grachten, voel je de middeleeuwse stad die ontstond in de 13e eeuw. De historische stad wordt omringd door schitterende natuurgebieden. Daarnaast wonen en werken er ook nog eens heel veel unieke Amersfoorters die de stad haar ziel geven. Niet voor niks worden de verhalen in ‘Meet the people, Love the city’ gretig gelezen. Dit alles maakt Amersfoort zeer geschikt om op beeld vast te leggen. Daarom kiest Sille ervoor om Amersfoort te positioneren als meest fotogenieke stad van Nederland.

Wat de citymarketingorgansiatie met dit plan wil bereiken is dat ze ieder jaar meer en meer mensen in ons eigen land en internationaal inspireren om een bezoek aan onze stad en regio te brengen. Niet alleen op basis van prachtige foto’s van historische gebouwen, maar ook van de mensen die er wonen en werken. “Daarmee brengen we nog meer focus aan in het aantrekken van (inter)nationale toeristen, door in de zogeheten ‘customer journey’ duidelijk de nadruk te leggen op inspireren en dromen”, aldus Sille. Daarnaast is het ook de bedoeling om exponentieel meer aanwezigheid te verwerven op platformen als Instagram, Facebook en (blog)websites door zogeheten ‘user generated content’ zoals de citymarketeer het omschrijft. Authentieke foto’s die door een grote groep van inwoners, ondernemers en bezoekers wordt gemaakt waarmee je direct een grote impact kunt realiseren.

Sille: “Als je van meerdere mensen hoort dat Amersfoort prachtig is én je ziet het ook nog eens via verschillende platformen, dan neem je eerder het besluit om hier naar toe te komen. Dat is dan uiteindelijk weer goed voor de aanwas van nationale en internationale toeristen. Dat al die bezoekers weer foto’s van onze stad maken en posten is enorm belangrijk om te benadrukken.”

Na de lancering van de fotoroute, wordt binnenkort een vervolg gegeven aan de uitvoering van het plan. Inwoners en ondernemers kunnen hun bijdrage leveren door foto’s in te sturen via de website van de toeristische campagne Tijd voor Amersfoort of door een take-over te doen van het Instagramaccount (@tijdvooramersfoort, ca. 5.000 volgers) van de stad. Fotografen en bloggers worden gevraagd om hun kennis te delen over hun mooiste plekken en tips om bijvoorbeeld in het blauwe of gouden uur foto’s te maken van de stad en regio.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen