Museum Flehite verwerft Amersfoorts stadsgezicht

Foto: Flehite

Museum Flehite heeft bij Christie’s in Londen de gouache Gezicht op Amersfoort van de 17de-eeuwse schilder Caspar van Wittel (Amersfoort 1653 – Rome 1736) aangekocht.

Van Wittel, beter bekend onder zijn veritalianiseerde naam Gaspare Vanvitelli, werd in Amersfoort geboren en vertrok na een leertijd bij Matthias Withoos op 21-jarige leeftijd naar Italië, waar hij naam maakte als schilder van stadsgezichten. Van Wittel wordt in Italië gezien als de grondlegger van de vedute-schilderkunst: de stadsgezichten waarmee schilders na hem, zoals Canaletto en Guardi, beroemd zijn geworden. De aankoop werd mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, VSB Fonds, KF Hein Fonds, Gemeente Amersfoort, Oudheidkundige Vereniging Amersfoort, Fonds Bos, Vrienden van Van Wittel, Museum Flehite en 20 Amersfoortse particulieren.

Van Wittel schilderde het Gezicht op Amersfoort rond 1712, toen hij al jaren in Rome woonde. Er zijn schetsen bekend met eenzelfde voorstelling in een collectie in Napels. Het is nog onduidelijk of Van Wittel deze schetsen in Italië maakte, of nog in Amersfoort

De verwerving van de gouache van Van Wittel is een zeer belangrijke aanwinst voor Museum Flehite. Van Wittel werd naar alle waarschijnlijkheid geïnspireerd door de Nederlandse architectuurschilderkunst, zoals beoefend door kunstenaars als Pieter Saenredam en Gerrit Berckheyde. Hij kan worden gezien als schakel tussen de 17de-eeuwse Nederlandse en de 18de-eeuwse Italiaanse schilderkunst. Zijn werk kwam terecht bij voorname Italiaanse families en adellijke heren uit Engeland, die op hun reizen naar Italië – de Grand Tour – veel van zijn stadsgezichten kochten. Van Wittel is daardoor vooral bekend en beroemd in het buitenland, echter vrijwel onbekend in Nederland.

Museum Flehite was al in het bezit van een monumentaal gezicht op Amersfoort door Matthias Withoos. Met de verwerving van deze gouache wordt het werk van meester en gezel weer bij elkaar gebracht.

De voorstelling toont een aantal waarheidsgetrouwe elementen zoals de Onze-Lieve-Vrouwe-Kerk. Een landhuis links op de voorstelling was waarschijnlijk een huis elders in de stad, dat Van Wittel om compositorische redenen langs de oever van de Eem positioneerde. Het Gezicht op Amersfoort, samen met een Gezicht op Hoorn, ook van zijn hand, zijn uitzonderlijk binnen zijn verder uitsluitend Italiaanse stadsgezichten.

De gouache zal zo spoedig mogelijk te zien zijn in de Amersfoortzaal van het museum. Het werk zal bovendien prominent getoond worden bij de overzichtstentoonstelling over Van Wittel in Amersfoort die voor begin 2019 gepland staat.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen