Omgevingsprogramma Mobiliteit ‘Amersfoort aantrekkelijk en bereikbaar’ ter inzage

18 dec , 16:13 Gemeente
amersfoort centraal met bus
Gemeente Amersfoort

Amersfoort is een fijne stad om te wonen, werken, winkelen en te ontspannen. Dat wil het college graag zo houden. Maar door de groei van het aantal inwoners en woningen staat dit onder druk. Om Amersfoort ook in de toekomst bereikbaar, leefbaar en klimaatbestendig te houden is het nodig anders om te gaan met mobiliteit en de beschikbare ruimte. De plannen hiervoor staan in het Ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025 – 2035. De uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid is onderdeel van dit Omgevingsprogramma. Tot en met 16 februari 2025 zijn de plannen in te zien en kan iedereen hierop reageren.

Het Omgevingsprogramma is mede tot stand gekomen door intensieve participatie met de stad: in mobiliteitscafés, via online enquêtes en gesprekken over parkeren. Wethouder Mobiliteit Tyas Bijlholt: “Ik ben trots op de plannen, waar we samen met bewoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties aan gaan werken. Hierin staat onze visie op de mobiliteit van de toekomst met het oog op de groei van onze stad naar 190.000 inwoners. Omdat we Amersfoort bereikbaar, leefbaar en klimaatbestendig willen houden gaan we meer ruimte geven aan voetgangers, fietsers en deelmobiliteit, en willen we het openbaar vervoer verbeteren. Anders omgaan met parkeren draagt ook bij aan een beter bereikbare en leefbare stad en aan meer ruimte voor woningen en minder parkeeroverlast.”  

Actieve mobiliteit 

Amersfoort zet vooral in op projecten die een bijdrage leveren aan de woningbouwopgave, een beter leefklimaat (meer groen, betere luchtkwaliteit, minder geluidshinder), meer veiligheid en aan het terugdringen van het autogebruik. Zo investeert de gemeente de komende jaren in betere looproutes, bredere fietspaden, deelmobiliteit als alternatief voor de eigen auto, snellere busroutes en toegankelijke haltes.  

Van 50 naar 30  

Met slim verkeersmanagement geeft de gemeente daar waar dat kan voorrang aan de voetganger, fiets en openbaar vervoer. Om de veiligheid en leefbaarheid te bevorderen, wordt de maximumsnelheid in Amersfoort op meer plekken verlaagd naar 30 kilometer per uur. We kijken hierbij naar de gevolgen voor het openbaar vervoer.  

Overgang naar uitstootvrije mobiliteit  

De gemeente maakt uitstootvrije alternatieven mogelijk en breidt het aantal laadpalen uit. Dit mag niet ten koste gaan van ruimte op de stoep. Vanwege het volle stroomnet zetten we in op slim laden. Voor goederenvervoer voeren we per 1 januari 2025 in het kernwinkelgebied een zero-emissiezone in en breiden die in 2027 uit tot het autoluwe gebied. Voor verschillende voertuigen geldt een overgangsperiode. 

Versterking landelijke en regionale bereikbaarheid 

Amersfoort wil voor iedereen een bereikbare stad zijn en blijven. We werken nauw samen met andere gemeenten in de Regio Amersfoort, U10, Provincie Utrecht en het Rijk. Het spoor vormt de ruggengraat van het (inter)nationale en regionale OV-netwerk. De huidige (goede) spoorverbindingen wil de gemeente behouden en waar nodig uitbouwen.  

Uitwerking parkeerbeleid 

Tijdens de participatie is meegedacht over de uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid. De gemeenteraad stelde de kaders hiervoor in december 2023 vast. Met de inbreng uit de stad is het parkeerbeleid aangevuld. Zo komt er niet overal 24/7 betaald parkeren, zijn op bepaalde plaatsen de tijden waarop men moet betalen aangepast en is de indeling en fasering veranderd. Ook komen er regelingen voor bezoekers van bewoners, kunnen bedrijven met meer werknemers meer werknemersvergunningen aanvragen en komt er een nieuw type vergunning voor onderwijsinstellingen en andere maatschappelijke organisaties. Naast het Omgevingsprogramma Mobiliteit is de uitwerking van het parkeerbeleid ook te vinden in bijbehorende stukken, die gelijktijdig ter inzage liggen. 

Betaald parkeren 

Om de doelen uit het Omgevingsprogramma Mobiliteit te bereiken zet de gemeente in een groot deel van de stad nieuw parkeerbeleid in. Er komen straks vijf parkeerzones met elk een eigen doel en bijbehorende regels. De invoering van betaald parkeren start vanaf najaar 2025 in wijken waar de parkeerproblemen het grootst zijn of waar naar verwachting parkeerproblemen optreden door nabije grootschalige woningbouw waarbij niet langer iedere auto een parkeerplaats krijgt. In de eerste fase gaat het onder meer om de wijken Kruiskamp, een deel van Randenbroek en Vermeerkwartier, de binnenstad en De Hoef. Ongeveer een half jaar later volgt het Soesterkwartier. 

Voorafgaand aan de invoering van betaald parkeren gaat de gemeente met buurtbewoners in gesprek over wat dit voor hen concreet betekent. In de wijken Kattenbroek, Hoogland, Nieuwland, Vathorst (met uitzondering van Bovenduist) en Hooglanderveen voeren we betaald parkeren niet voor 2035 in.  

Parkeren in parkeergarages wordt gestimuleerd en alle winkelcentra krijgen hetzelfde, lage tarief voor de eerste twee uur parkeren. Voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart blijft parkeren gratis.  

Vergunning parkeren 

Vergunning parkeren zorgt ervoor dat inwoners in de toekomst dicht bij hun huis kunnen blijven parkeren. In zones met betaald parkeren is het mogelijk om met een vergunning te parkeren. Er zijn verschillende soorten vergunningen beschikbaar voor diverse doelgroepen. Een bewonersvergunning voor een eerste auto kost € 30 per jaar. Dit tarief gaat ook gelden voor de bestaande vergunningsgebieden. Een vergunning voor een tweede en volgende auto gaat meer kosten. Op termijn komen er stadsrand-, wijk- en buurthubs in combinatie met een aanbod van openbaar vervoer en/of deelmobiliteit. Deze worden aangevuld met voorzieningen zoals elektrisch laden en een pakketkluis. 

Inzien en reageren 

Bekijk het Ontwerp Omgevingsprogramma Mobiliteit 2025 - 2035 en de regelgeving met de uitwerking van het parkeerbeleid op de website van de gemeente www.amersfoort.nl/mobiliteit. Iedereen kan tot en met 16 februari 2025 op diverse manieren reageren.  

Inloopbijeenkomsten 

In januari organiseert de gemeente vier inloopbijeenkomsten waar iedereen terecht kan voor toelichting en vragen over de diverse onderdelen van het Omgevingsprogramma. Ook is het mogelijk ter plekke een zienswijze in te dienen. Op www.amersfoort.nl/mobiliteit staan de data en locaties van de bijeenkomsten. 

Voor bedrijven is een aparte bijeenkomst gepland.

Vervolg 

Na afloop van de reactietermijn weegt de gemeente alle zienswijzen af en geeft in een reactienota aan of deze leiden tot aanpassingen in de definitieve versie van het Omgevingsprogramma Mobiliteit en de regelgeving met de uitwerking van het parkeerbeleid. Vervolgens kan de gemeenteraad nog wensen en bedenkingen meegeven. Daarna stelt het college het Omgevingsprogramma en de regelgeving met de uitwerking van het parkeerbeleid naar verwachting in mei 2025 definitief vast. 

Bron: gemeente Amersfoort