Onderzoek naar wijkwinkelcentra

Foto: Amersfoort.nieuws.nl

Winkelgebieden hebben de laatste jaren met grote veranderingen te maken gehad. Door de recessie, groei van internetaankopen, veranderende wensen van de consumenten en de bouw van nieuwe winkels (Eemplein) vinden verschuivingen plaats, die effect hebben op de bestaande winkels en wijkwinkelcentra.

Om meer inzicht te krijgen in de gevolgen hiervan voor Amersfoortse winkelgebieden is onderzoek gedaan met behulp van het AmersfoortPanel. In dit digitale panel zitten zo’n 4.500 Amersfoorters van 18 jaar en ouder die hebben aangegeven bereid te zijn om periodiek mee te doen aan online onderzoek.

Wat blijkt? Niet elke Amersfoorter doet zijn dagelijkse boodschappen in het wijkwinkelcentrum dat het dichtste bij ligt. Ongeveer 28% van de panelleden gaat daarvoor naar een ander winkelcentrum. De meest genoemde reden is het bredere aanbod elders. Daarnaast spelen ook parkeermogelijkheden en een goedkopere supermarkt elders een belangrijke rol. Circa 5% maakt voor zijn dagelijkse boodschappen meestal gebruik van bezorgservices via internet, 19% doet dat soms. Wat betreft de aankoop van kleding/schoeisel of boeken is het internetaandeel veel groter: respectievelijk 16% en 24%. Voor de aankoop van kleding/schoeisel speelt de binnenstad nog altijd de belangrijkste rol: iets meer dan de helft kocht daar de laatste keer. Voor het kopen van een boek ging een kwart naar de binnenstad en een derde naar een winkel in de buurt.

Lees het hele Onderzoek Wijkwinkelcentra 2016

Bron: gemeente Amersfoort

Reacties