112

Reactietijd politie Amersfoort bovengemiddeld

Foto: Politie.nl

In noodsituaties laat de politie alles uit haar handen vallen om zo snel mogelijk aanwezig te kunnen zijn. In 2016 was zij meestal binnen 3 tot 10 minuten na een spoedmelding ter plaatse. Cijfers hierover zijn woensdag 22 maart gepubliceerd op Politie.nl.

Landelijk gezien waren agenten in gemiddeld 84 procent van alle spoedmeldingen binnen 15 minuten aanwezig, met een duidelijke piek tussen de 3 en 10 minuten. Dit percentage is vrijwel gelijk aan 2015. Het korps streeft er echter naar om in 90 procent binnen 15 minuten aanwezig te zijn, en voldeed daar in 2016 dus helaas opnieuw niet aan.

Waarom legt de politie die lat zo hoog? Politiechef Oscar Dros is er duidelijk over: ‘We zijn ambitieus. Geen streefwaarde is geen optie. Daarmee geven we burgers het signaal dat we reactietijden niet belangrijk vinden. En een haalbare norm stelt te snel tevreden. We willen blijven zoeken naar mogelijkheden om onze tijden verder te verbeteren.’

In 2016 kwamen bij de politie 2.728 spoedmeldingen binnen in de gemeente Amersfoort. In 93,1% van de meldingen was de politie binnen 15 minuten aanwezig. Hiervan was de aanrijtijd in de meeste gevallen zelfs binnen de 10 minuten. Toch valt er nog winst te behalen.

Met lokale gezag om tafel
De inspanning op dit dossier blijft. Dros: ‘We gaan kijken hoe we procedures op meldkamers verder kunnen aanscherpen. En met agenten om tafel om te kijken waar nog winst te halen is. De belangrijkste stap is dat politiechefs en teamchefs het gesprek aangaan met het regionale en lokale gezag. Zo’n landelijk gemiddelde zegt namelijk niet veel. Iedereen wil weten hoe het er in zijn of haar gemeente voor staat. Ga samen om tafel zitten en kijk wat er aan de hand is. Lagere reactietijden? Hoe komt dat? Is het erg? En zo ja, wat wil – en kun – je eraan doen? Is het bijvoorbeeld redelijk om een noodhulpauto te schrappen omdat hij ingezet moet worden voor de begeleiding van een wielerronde? Zie de consequenties in van bepaalde beslissingen.’ Hij gaat verder: ‘Het kan ook zijn dat je samen aan tafel constateert dat het percentage wellicht niet geweldig is, maar dat politieagenten in levensbedreigende situaties altijd snel aanwezig waren. Want ik weet dat onze mensen de stenen eruit rijden als de nood aan de man is. Misschien waren we dan later bij een inbraakalarm of heterdaad. Heb het erover!’

Huisvesting
Dros: ‘Veel mensen koppelen dit onderwerp overigens bewust of onbewust aan onze huisvesting. Het lijkt logisch dat reactietijden achteruit gaan als er een politiebureau dichtgaat. Natuurlijk springen mijn collega’s soms op van achter de koffie of hun boterham om bij te springen. Maar er rijdt altijd noodhulp rond. En we kunnen dus net zo goed in de buurt rijden. Het moet helder zijn dat we niet met zijn allen op het bureau zitten te wachten tot er een spoedmelding komt.’

Cijfers op Politie.nl
Burgers moeten kunnen zien hoe wij presteren op reactietijden, vindt Dros. ‘Wij rijden de spoedmeldingen immers voor hen. En dus willen we ook aan hen verantwoording afleggen over de mate waarin we daarin slagen. Transparantie is belangrijk.’ In 2017 deelt de politie nog de halfjaarcijfers op Politie.nl. Daar vindt u ook een infographic die de inspanningen van de politie op het gebied van spoedmeldingen in beeld brengt. In 2018 wil de politie de cijfers frequenter publiceren.

Bron: Politie.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen