Dikke voldoende voor het OV

Foto: Provincie Utrecht

De resultaten van het jaarlijkse OV-klantenbarometeronderzoek zijn bekend geworden. Het onderzoek meet de waardering van reizigers voor het openbaar vervoer in heel Nederland én per regio. Het openbaar vervoer (OV) in onze provincie mag tevreden zijn met een dikke voldoende, de tram krijgt zelfs een 8.

Na geen onderzoek in 2020 en een onvolwaardig onderzoek in 2021, vanwege corona, kon er in 2022 weer een OV-klantenbarometeronderzoek gehouden worden. Het onderzoek meet hoe reizigers het openbaar vervoer in Nederland waarderen. Door de gemiste jaren én daardoor de trendbreuk in het gebruik van het OV sinds corona, moet er wel voorzichtig omgesprongen worden met vergelijkingen van cijfers met eerdere jaren.

Tram stijgt in waardering onder reizigers, bus stabiel

Als we de resultaten van 2022 met 2019 (het laatste jaar vóór corona) vergelijken, dan valt op dat de cijfers redelijk stabiel zijn gebleven. Het algemeen oordeel blijft bij U-OV bus op een 7,8. Bij Syntus stijgt het van een 7,8 naar een 7,9. Het lijkt dat de tram meer wordt gewaardeerd. Van een 7,7 naar een keurige 8.

Bij U-OV bus is de waardering stabiel.
Bij Syntus zijn op deelaspecten wat grotere verschuivingen op te merken ten opzichte van 2019:

  • – 0,5 voor stiptheid en informatie instaphalte
  • – 0,4 voor frequentie en informatie vertragingen
  • + 0,3 voor rijstijl chauffeurs en reisinformatie voertuig

De tram is op hetzelfde niveau gekomen als van andere trambedrijven in Nederland. Daarnaast valt op dat het nieuwe materieel sterk gewaardeerd wordt ten opzichte van de vorige peiling:

  • + 1,2 voor reinheid
  • + 0,8 voor inrichting
  • + 1,2 voor reisinformatie voertuig

Alle cijfers van het onderzoek zijn openbaar en te raadplegen op de website: OV Klantenbarometer 2022.

Bron: provincie Utrecht

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen