Samen maken we Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug schoon

Foto: Regionaal Bureau voor Toerisme

Nederland Schoon, Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en Procter & Gamble (P&G)  slaan de handen ineen om zwerfafval te verminderen in het Nationaal Park. Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is één van de drukst bezochte nationale parken in Nederland en sinds het uitbreken van de Covid-19-pandemie is het aantal bezoekers alleen maar toegenomen. Met het aantal bezoekers neemt helaas ook de hoeveelheid zwerfafval in het park toe. Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug wil dit probleem aanpakken en heeft daarnaast de ambitie om in 2026 volledig plasticvrij te zijn.

In oktober 2021 – tijdens de Beleefweek in de herfstvakantie (16 t/m 24 okt) – organiseren Nederland Schoon en Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug daarom een opschoonactie waarmee tot wel 200 kilometer aan wandelpaden volledig zwerfafvalvrij gemaakt wordt. Tijdens deze week zullen zogenaamde clean teams samen met vrijwilligers zwerfafval opruimen dat op en rondom de paden ligt. Deze actie is mogelijk gemaakt dankzij een donatie van P&G.

Meedoen met de opschoonactie

De opschoonactie op de Utrechtse Heuvelrug wordt georganiseerd door Nederland Schoon in samenwerking met Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Maar we kunnen dit niet alleen! We zoeken zoveel mogelijk vrijwilligers die in de herfstvakantie willen helpen met opruimen. Samen met de clean teams kan iedereen een steentje bijdragen. Klik hier om je aan te melden als vrijwilliger voor de opschoonactie.

Structurele oplossingen

Maar we gaan meer doen. Door gebruik te maken van app Litterati, brengen we in kaart wat voor type afval waar ligt. Die informatie helpt ons bij het doen van onderzoek naar zwerfafval, waarmee het zwerfafvalprobleem bij de bron kan worden aangepakt. Hierdoor kunnen we samen tot structurele oplossingen komen, die het Nationaal Park schoonhouden. De afvalbakken en grijpers blijven bovendien in eigendom van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en kunnen dus blijvend ingezet worden om het park schoon te houden.

Over P&G

De schoonmaakactie wordt mogelijk gemaakt door een donatie van P&G. Bij P&G (bekend van merken als Ariel®™, Dreft®™, Gillette®™ en Oral-B ®™) is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Het bedrijf moedigt verantwoorde consumptie aan via 3 pijlers: afval, energie en water. Op het gebied van afval streeft P&G ernaar om tegen 2030 100% van haar verpakkingen recyclebaar of herbruikbaar te maken en het gebruik van nieuw plastic in haar productverpakkingen met 50% te verminderen. Om ook lokaal een verschil te maken is P&G toegewijd het geld te doneren aan Nationaal Park de Utrechtse Heuvelrug om 200 km wandelpaden en hun directe omgeving zwerfafval vrij te maken.

Over Nederland Schoon

Nederland Schoon werkt al 30 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies creëren zij bewustwording en verantwoordelijkheidsgevoel.

Over Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

De Utrechtse Heuvelrug is een eeuwenoud kostbaar natuurgebied van 20.000 hectare, waarvan 10.000 hectare met de status Nationaal Park. Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is een plek waar mensen tot rust komen en nieuwe energie krijgen. Om al dit moois in stand te houden is er een brede samenwerking opgezet met gemeentes, provincie en eigenaren van natuurgebieden. Ook bewoners en ondernemers zijn in toenemende mate betrokken. Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is de aanjager en initiator van deze samenwerking.

Meer weten over deze actie?

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen