Verwacht: De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.

Foto: FASadE

Het karakteristieke Rietveldpaviljoen in Amersfoort vormt vanaf 16 september a.s. het decor voor de tentoonstelling ‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig’ die FASadE, forum voor Architectuur en Stedenbouw in Amersfoort organiseert.

De tentoonstelling sluit aan op het themajaar Mondrian to Dutch design. Het Rietveldpaviljoen geldt als belangrijk iconisch gebouw – het was in 1959 de eerste kunsthal van Nederland. De focus van de tentoonstelling ligt op de turbulente, naoorlogse jaren vijftig.

Voor Gerrit Rietveld gelden deze jaren vijftig als cruciale jaren. Na een moeilijke periode met slechts weinig opdrachten, krijgt Rietveld vanaf 1951 te maken met een herwaardering en hernieuwde nationale en internationale betekenis. Deze kentering volgt op de opdracht die Rietveld ontvangt om mee te werken aan een retrospectieve tentoonstelling over de kunststroming De Stijl in het Stedelijk in Amsterdam. De tentoonstelling maakt grote indruk en reist door naar Venetië en New York. Als gevolg van deze nationale en internationale herwaardering voor Gerrit Rietveld als architect en vormgever komen vanaf dat moment talloze publieke opdrachten uit binnen- en buitenland op hem af.

Rietveldpaviljoen De Zonnehof
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Het is een gerespecteerd voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort, die in deze periode een grote moderniseringsslag maakte onder leiding van de ‘rode’ burgemeester Hermen Molendijk. Meer dan vijftig jaar fungeerde het Rietveldpaviljoen als hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort, met talloze (inter)nationale exposities. Speciaal met het oog op de tentoonstelling ‘De stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.’ heeft het paviljoen een renovatie ondergaan.

Tentoonstelling ‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.’
De tentoonstelling ‘De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.’  onderstreept het tijdloze karakter van het Rietveldpaviljoen. Op een eigentijdse manier wordt een beeld geschetst van de bredere betekenis van Rietveld in de turbulente, naoorlogse jaren vijftig. De tijdgeest is opbouwend, maar tegelijkertijd ook gespannen. Internationale spanningen lopen op. Vanuit architectuur en interieur wordt de burger opgevoed in smaak, volgens de principes van het zogeheten Goed Wonen, waarbij Rietveld betrokken is. De tentoonstelling legt de relatie tussen het Amersfoortse Rietveldpaviljoen en zijn andere tentoonstellingspaviljoens uit de jaren vijftig, in Venetië en Sonsbeek. Ook andere ontwerpen van Rietveld uit de jaren vijftig staan centraal, zoals de Amersfoortse stoel, de Mondial en een remake van een vliegtuiginterieur van de Lockheed Electra . Een van de pronkstukken is een authentiek deel van de perskamer van Unesco in Parijs, die Rietveld in 1958 ontwierp. Voor meer informatie over de tentoonstelling en overige activiteiten zie www.rietveldpaviljoen.nl

Reizende tentoonstelling ‘De kubusgebouwen van Rietveld’
In het Rietveldpaviljoen is tot en met 22 oktober 2017 ook de reizende expositie ‘De kubusgebouwen van Rietveld’ te zien. Deze tentoonstelling belicht vijf door Gerrit Rietveld ontworpen kubusvormige gebouwen die een bijzondere reeks vormen binnen het oeuvre van de architect.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen