Bronzen plaquette ter herinnering aan Galerie het Kapelhuis

Foto: Gemeente Amersfoort

Op maandag 22 februari is een bronzen plaquette van beeldhouwer én initiatiefnemer Gerard Overeem aangebracht op de gevel van het Kapelhuis, het kleine gotische huis bij de Onze-Lieve-Vrouwetoren.

Met de plaquette wordt de historie van het kapelhuis en van galerie Het Kapelhuis (1960-1992) benadrukt. Het Kapelhuis bood als eerste galerie in Nederland een platform aan kunstenaars voor toegepaste kunsten met tentoonstellingen van (inter)nationaal niveau.

Een toonaangevende galerie

Beeldhouwer Gerard Overeem nam het initiatief, vanwege de bijzondere functie die het pand vanaf 1960 had. Toen werd hier Galerie ‘Het Kapelhuis’ gevestigd. Drie vrouwen, Hyke Koopmans, Maria van Kesteren en Margje Blitterswijk, ontwikkelden in het Kapelhuis de meest toonaangevende galerie voor toegepaste kunsten in Nederland. Gedurende 32 jaar hebben zij vormgegeven aan bijzondere tentoonstellingen.

De bekende Nederlandse vormgever Bruno Premsela roemde Galerie het Kapelhuis als een voorhoedepost, die een enorme bijdrage heeft geleverd aan de toegepaste kunst. De galeriehoudsters boden als eersten een platform aan kunstenaars op dit gebied, met tentoonstellingen van nationaal en internationaal niveau. Dat is in Amersfoort maar bij weinigen bekend.

Onstaansgeschiedenis

Op de bronzen plaquette wordt ook de ontstaansgeschiedenis van het Kapelhuis toegelicht. Rond 1500 werd het pandje gebouwd voor de ‘Broederschap van Onze-Lieve-Vrouwe’. De Broederschap organiseerde de erediensten in de Onze-Lieve-Vrouwe-kapel, voor de vele pelgrims die sinds de vondst van een Miraculeus Mariabeeldje naar Amersfoort kwamen. De kenmerkende gotische baksteengevel werd in 1905 gerestaureerd.

Bron: gemeente Amersfoort